Съкращенията на персонал надвисват и над производителите на EV

Положението в сектора не е за подценяване

Мартин Дешев,
Rivian R1S

Rivian

В продължение на месеци вълна от съкращения измъчваше традиционната автомобилна индустрия, като десетки хиляди работници се разделиха с работните си места, тъй като производителите се преструктурират за нестабилен пазар. Сега същата тази обезпокоителна тенденция започва да се промъква и в сектора, някога смятан за имунизиран срещу подобни спадове: производството на електрически коли, отбелязва InsideEVs.

Най-ясният сигнал за тази промяна идва от General Motors (GM), която наскоро обяви, че ще намали производството на електрически превозни средства и батерии в САЩ, което ще доведе до прогнозирана загуба на около 3300 работни места. Това включва 1200 работници във водещия завод за EV Factory Zero в Детройт, който временно ще преустанови производството.

А когато възобнови дейността си, ще е с драстично намаление от три смени на само една. Компанията определя тези съкращения като пренасочване, а не като излизане от пазара, заявявайки, че остава ангажирана с производството на електромобили в САЩ, но при „по-гъвкави“ условия.

В допълнение към последиците, GM временно освобождава и приблизително 1550 работници в няколко завода за батерии Ultium, като други 550 работници в завода в Охайо ще бъдат освободени за неопределено време. Новината бързо беше последвана от пионера в производството на електрически превозни средства Rivian, който също обяви, че ще съкрати близо 5% от работната си сила.

Главният изпълнителен директор АрДжей Скариндж отбеляза, че това са предимно търговски, доставящи и оперативни позиции, част от по-широки усилия за „рентабилно мащабиране“ на бизнеса. Автомобилният производител се подготвя за предстоящия си SUV R2, но също така се бори с последиците от изтичането на данъчния кредит за електрически превозни средства от 7500 долара, което допринесе за по-слабото търсене в краткосрочен план.

През предходното тримесечие се наблюдава огромен скок в продажбите, породен от купувачи, които се стремяха да се възползват от края на федералния данъчен кредит за електрически превозни средства – изкуствено дърпайки търсенето напред. След като този стимул беше премахнат, GM сега очаква да продава по-малко електрически превозни средства, което изисква от тях да „коригират производството в отговор на последните промени в търсенето от страна на клиентите“.

Тези съкращения са част от по-широк модел. Години наред традиционните автомобилни производители предупреждаваха, че производството на електромобили ще „канибализира“ работни места.

Сега самите фирми за електромобили намаляват производството си. Когато данъчните стимули изчезнат, производството става по-скъпо и потребителското търсене се забавя, дори най-оптимистично настроените производители на електромобили започват да свиват разходите си.

Критичният въпрос е дали тази вълна от съкращения означава структурна криза или просто временна корекция на пазара.Експертите по данни за EV се насочват към второто, разглеждайки настоящата ситуация като временна преграда.

Собствените планове на GM отразяват тази прогноза, като се очаква приблизително 1500 от временно освободените работници, свързани с батерии, да бъдат върнати на работа до средата на 2026 г. Въпреки че автомобилният производител очаква по-ниски продажби на EV средства през първата половина на 2026 г., те прогнозират, че търсенето ще се стабилизира и ще се върне към ритъма си до втората половина на годината, водено от появата на много нови модели.

За хилядите работници, които сега са „временно“ освободени от работа, новината е мрачно напомняне, че преходът към електрически превозни средства, макар и неизбежен, ще бъде всичко друго, но не и гладък. Съкращенията подчертават, че дори „следващото голямо нещо“ в автомобилния свят е подложено на същите икономически сили, които отдавна са предизвикателство за индустрията.

коли автомобили електрически автомобил електромобили GM Rivian Automotive